Ο πρώτος βιώσιμος οδηγός πόλης διεθνώς, φτιαγμένος από ανακυκλωμένα χάρτινα ποτηράκια του καφέ, ξεναγεί εδώ και λίγο καιρό τους τουρίστες στο Εδιμβούργο, είναι όμως made in… Θεσσαλονίκη.
Πρόκειται για τη δημιουργική δουλειά ενός ζευγαριού, του Κωνσταντίνου Δρακότη και της Ρωξάνης Φαλτζή, που τα τελευταία χρόνια έχει δώσει άλλη διάσταση στην έννοια του τουριστικού αναμνηστικού, δημιουργώντας στη Θεσσαλονίκη την εταιρεία Hellofrom.
Μάλιστα, στόχος τους είναι ο ίδιος ο οδηγός, που αριθμεί 144 σελίδες, να αποτελεί ενθύμιο για τον επισκέπτη του Εδιμβούργου, καθώς τόσο η αισθητική του όσο και η sustainable (βιώσιμη) οπτική του, σε μια πόλη που ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την αειφορία και την κυκλική οικονομία, είναι ξεχωριστές. Ο Edinburgh City Guide θα αποτελέσει άλλωστε τη ναυαρχίδα μιας ολόκληρης σειράς αναμνηστικών αντικειμένων που θα είναι made in Greece και τα οποία θα φιλοξενηθούν στο κατάστημα που το ζευγάρι ετοιμάζεται να δημιουργήσει στην πρωτεύουσα της Σκωτίας.
Αν και οι φωτογραφίσεις για τον οδηγό έγιναν προ της πανδημίας, ήταν αυτή που έκανε το ζευγάρι να επιλέξει την ανακυκλωμένη πρώτη ύλη για τη δημιουργία του, συνειδητοποιώντας πως δεν είναι πια αρκετό για τη Hellofrom να δημιουργεί όμορφα πράγματα, αλλά πρέπει να κάνει κάτι από την πλευρά της, για να ανταποκριθεί στις περιβαλλοντικές προκλήσεις του σήμερα.
Στο λογότυπο της Hellofrom υπάρχει μια κάτω παύλα, που στόχο έχει κάθε φορά να συμπληρώνεται από ένα διαφορετικό σύμβολο πόλης. Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης αυτό είναι η γνωστή γοργόνα, αδερφή του Μεγαλέξανδρου. Στην περίπτωση του Εδιμβούργου στην παύλα έχει πάρει θέση μια iconic μορφή της σκωτσέζικης πρωτεύουσας, ο Greyfriars Bobby, ένα σκυλί που έζησε τον 19ο αιώνα και αποτελεί σύμβολο πίστης και αφοσίωσης για τους ντόπιους.
Το… βινύλιο των οδηγών πόλης
Η επιλογή του Εδιμβούργου για τη δημιουργία του πρώτου βιώσιμου οδηγού πόλης δεν ήταν τυχαία. Άλλωστε, ο Κωσταντίνος και η Ρωξάνη διατηρούν στενούς δεσμούς με την πόλη –η Ρωξάνη μάλιστα διδάσκει και στο Πανεπιστήμιο- ενώ και η έμπνευση της αρχικής ιδέας για την ίδρυση της Hellofrom προέκυψε εκεί, προτού πάρει σάρκα και οστά στη Θεσσαλονίκη.
Ο οδηγός, μια πολυτελής έκδοση που φιλοδοξεί να αποτελέσει το… βινύλιο των οδηγών πόλης, ένα συλλεκτικό κομμάτι, όπως λέει ο Κωνσταντίνος Δρακότης, περιλαμβάνει προτάσεις σημείων αναψυχής και διαμονής στο Εδιμβούργο, από ξενοδοχεία, εστιατόρια και καφέ- μπαρ μέχρι γκαλερί και μουσεία, ενώ δεν περιέχει μνημεία. Μάλιστα, η επιλογή όλων αυτών των σημείων-επιχειρήσεων δεν έχει γίνει μόνο με κριτήρια την εμπειρία που μπορούν να προσφέρουν και την αισθητική τους, αλλά και την υπευθυνότητά τους απέναντι στον πλανήτη.
Ο οδηγός περιλαμβάνει στις 144 σελίδες του 136 φωτογραφίες και η παραγωγή του έγινε για τη Hellofrom στο τυπογραφείο του Γιώργου Σκορδόπουλου στα Βασιλικά. Creative director του πρότζεκτ είναι ο Κωνσταντίνος Δρακότης, η Ρωξάνη Φαλτζή έχει κάνει όλο το editing και τα κείμενα, ο σχεδιασμός ανήκει στη Χρυσούλα Παπαδάκη, ενώ τη φωτογράφιση έχει κάνει η γνωστή φωτογράφος Kimberly Powell η οποία ζει και δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια στη Θεσσαλονίκη.
Ο Edinburgh City Guide έχει τύχει θερμής υποδοχής και έχουν αρχίσει να τον προμηθεύονται ακόμα και εταιρείες ως εργαλείο του μάρκετινγκ. Διατίθεται on-line, υπάρχει στο κατάστημα της Hellofrom στη Θεσσαλονίκη, στην Προξένου Κορομηλά 45, αλλά και σε επιλεγμένα σημεία στο Εδιμβούργο (Fruitmarket Gallery, Dovecot Studios, The Collective, Milkman cafe, Dick’s, Homer). Στα σχέδια δε είναι ο επόμενος βιώσιμος οδηγός πόλης να αφορά την Αθήνα, ενώ γενικότερα το ζευγάρι δρομολογεί νέα city inspiring sustainable projects.
«Στο πλαίσιο της ανάπτυξης του Hellofrom θέλαμε να μπούμε και στον χώρο των εντύπων γύρω από το ταξίδι και να επενδύσουμε στους έντυπους οδηγούς πόλης που τείνουν να αντικατασταθούν από το digital. Για μας όμως έχουν προοπτική και μπορούν να γίνουν οι ίδιοι ένα συλλεκτικό αναμνηστικό» λέει στη Voria ο Κωνσταντίνος Δρακότης.
Hellofrom: Χαιρετισμοί αντάξιοι της Ιστορίας
Tο Hellofrom είναι ένα πρότζεκτ που ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη το 2016 και οραματίστηκε τα τουριστικά ενθύμια αλλιώς –μακριά από τα σουβενίρ φτωχής αισθητικής με τα οποία μεγαλώσαμε- θέλοντας να δείξει στους τουρίστες πόσο όμορφα πράγματα φτιάχνουν οι Έλληνες. Δεν είναι τυχαίο πως το μότο του Hellofrom είναι «Δημιουργούμε εξαιρετικά πράγματα από το 3.200 πΧ».
Στόχος του ήταν να προσεγγίσει τους ταξιδευτές και να τους απευθύνει έναν χαιρετισμό αντάξιο της Ιστορίας, αλλά και του δημιουργικού σήμερα της χώρας. Σε αυτό το πλαίσιο ο Κωνσταντίνος και η Ρωξάνη κάλεσαν Έλληνες δημιουργούς να εμπνευστούν διαφορετικά αναμνηστικά.
Ο Κωνσταντίνος, με σπουδές μάρκετινγκ και διαφήμισης και πολύχρονη εμπειρία σε εταιρείες τηλεπικοινωνιών, και η Ρωξάνη με σπουδές αγγλικής φιλολογίας, μεταπτυχιακό στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και διδακτορικό στο ΑΠΘ στην κοινωνιογλωσσολογία, αποφάσισαν μετά τα capital controls να φύγουν για το Εδιμβούργο, είχαν όμως το μυαλό τους πάντα πίσω στην Ελλάδα. Έτσι, λίγο καιρό μετά επέστρεψαν, θέλοντας να γίνουν κομμάτι των αλλαγών που οι ίδιοι οραματίζονταν για τη χώρα και να δώσουν βήμα σε δημιουργικούς ανθρώπους, στήνοντας μια πλατφόρμα νέων ιδεών γύρω από τα τουριστικά ενθύμια, η οποία συνεχίζει πλέον την πορεία της και εκτός συνόρων.