Γράφει η Έφη Φωτεινού
Μία ενδιαφέρουσα εκπαιδευτική δραστηριότητα που έχει αρχίσει να εξαπλώνεται με ρυθμούς ντόμινο στα προαύλια των σχολείων της χώρας είναι η… κηπουρική! Παρτέρια με λαχανικά, μαρούλια, ντομάτες, αγγούρια, κολοκυθάκια, αλλά και φρούτα, όπως οι λαχταριστές -κι ακριβές αν τις αγοράσεις- φράουλες, ξεφυτρώνουν στις αυλές πολλών νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων.
Οι δημοτικοί παιδικοί σταθμοί του Δήμου Πετρούπολης, ανήκουν στα σχολεία που οι μαθητές τους σκαλίζουν τη γη και καλλιεργούν τα δικά τους φρούτα και λαχανικά. Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος για το σχολικό έτος 2017-18 με θέμα «Περιβάλλον κι Απορρίμματα», δημιούργησαν λαχανόκηπους στους χώρους των σταθμών τους οποίους φροντίζουν τα νήπια με την καθοδήγηση των δασκάλων.
Εκπαιδευτικοί με όρεξη και ζήλο, «καλλιεργούν» πράσινη συνείδηση στα παιδιά μας, ώστε αφενός να τους γίνει από προσχολική ηλικία βίωμα ο σεβασμός στο περιβάλλον και ν’ αποκτήσουν οικολογική σκέψη, αφετέρου μέσω της βιωματικής αυτής διδασκαλίας, μαθαίνουν πώς παράγεται η τροφή με φυσικές μεθόδους καθώς και τον κύκλο της ζωής. Πώς από ένα σποράκι που φυτέψανε στο χώμα, φύτρωσε ένα κολοκύθι ή ένα μαρούλι, το οποίο μεγάλωσε αρκετά για να γίνει η σαλάτα που θα συνοδέψει το μεσημεριανό φαγητό τους στο σχολείο.
Η συμμετοχή στην καλλιέργεια του σχολικού κήπου αυξάνει το ενδιαφέρον του μαθητή για μάθηση, άλλωστε, ποιο παιδί δε θέλει ν’ ανακατεύεται με χώματα και νερά. Ταυτόχρονα, μαζί με τον κήπο, «καλλιεργούνται» χρήσιμες δεξιότητες και χαρακτηριστικά, όπως η υπευθυνότητα, η υπομονή και η επιμονή.
Οι λιλιπούτειοι κηπουροί θα φυτέψουν τον σπόρο στο παρτέρι/ζαρντινιέρα και μετά θα πρέπει για κάποιο διάστημα να τον ποτίζουν, να φροντίζουν να βρίσκεται σε ηλιόλουστο σημείο, να προστατεύεται από τον αέρα, να περιμένουν καρτερικά πότε θα φυτρώσει, να μεγαλώσει και να πάρει τη θέση του στο τραπέζι.
Είναι μια καλή ευκαιρία να υιοθετήσουν τα παιδιά υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Τα περισσότερα δεν τρελαίνονται για λαχανικά, αλλά αν αυτά είναι τα δικά τους, ίσως αυτό ν’ αλλάζει τα πράγματα. Τα βλέπουν με άλλο μάτι, με μεγαλύτερη συμπάθεια, εξοικειώνονται κι αν μη τι άλλο, τα δοκιμάζουν πρώτα πριν πούνε το «δε μ’ αρέσει». Κι η αρχή είναι το ήμισυ του παντός. Αν δοκιμάσουν χωρίς προκατάληψη τα βιολογικά και γευστικά λαχανικά, που τα ίδια καλλιέργησαν, πιθανόν και να τα εντάξουν στη διατροφή τους.
Πέρα από τους λαχανόκηπους εντός των παιδικών σταθμών, ο Δήμος Πετρούπολης έχει προγραμματίσει κι άλλες πράσινες δράσεις, κι εκτός των παιδικών σταθμών, με εκδρομές στο Άλσος Αγίου Δημητρίου και στο Ποικίλο Όρος και με αφηγήσεις παραμυθιών σχετικές με το θέμα.
Τα παιδιά που λαμβάνουν οικολογική παιδεία από πολύ νωρίς, από γονείς και δασκάλους, γίνονται ενσυνείδητοι και ευαισθητοποιημένοι ενήλικες που προστατεύουν το περιβάλλον. Και μόνο έτσι μπορεί να υπάρξει μέλλον.
*Διαβάσαμε την είδηση στο www.enallaktikos.gr
*Η Έφη Φωτεινού είναι blogger και μπορείς να τη διαβάζεις και στο www.nouazetamefountouki.gr