Η τοποθέτηση συστημάτων καταγραφής δεδομένων ατυχήματος, δηλαδή ένα «μαύρο κουτί», όπως αυτό που υπάρχει στα αεροπλάνα, θα είναι πλέον υποχρεωτική για όλα τα οχήµατα που θα κυκλοφορούν στην ΕΕ.

Την υποχρέωση των κατασκευαστών να εφοδιάζουν και τα αυτοκίνητα που θα εισάγονται στο εξής επιχειρεί να επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα µε πρόταση που υπέβαλαν προ ημερών οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς, η οποία υιοθετήθηκε από την αρμόδια επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου µε 33 ψήφους έναντι δύο και χωρίς αποχές.

Στα αεροπλάνα το λεγόμενο «μαύρο κουτί» είναι µια ηλεκτρονική συσκευή που καταγράφει και τις συνοµιλίες των πιλότων και τα δεδοµένα κατά τη διάρκεια µιας αεροπορικής πτήσης. Η µονάδα αποτελείται από δύο τµήµατα, το CVR (Cockpit Voice Recorder) και το FDR (Flight Data Recorder). Το πρώτο είναι καταγραφέας ήχου που εστιάζει στο πιλοτήριο και το άλλο καταγραφέας πολλών παραμέτρων σχετικών µε την κατάσταση του αεροσκάφους και την πτήση.

Στα αυτοκίνητα το πιθανότερο είναι ότι το «µαύρο κουτί» θα περιορίζεται στο δεύτερο τμήμα -µε ενδεχόμενο να υπάρχει και κάμερα καταγραφής των εξωτερικών συνθηκών- ωστόσο τα ακριβή τεχνικά χαρακτηριστικά του θα αποφασιστούν στο εγγύς µέλλον. Πάντως οι ευρωβουλευτές φρόντισαν να αναφέρουν στην πρότασή τους ότι τα συστήματα καταγραφής δεδομένων ατυχήματος θα λειτουργούν ως «συστήματα κλειστού βρόχου» και δε θα επιτρέπουν ταυτοποίηση του οδηγού ή του οχήματος.

Ποιος ο σκοπός της νέας ρύθμισης

Η νέα αυτή πρόταση της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς της ΕΕ στοχεύει στη μείωση των θανάτων και τραυματισμών λόγω οδικών ατυχημάτων κι εκτός από το «μαύρο κουτί», περιλαμβάνει και κανόνες που θα μετατρέψουν στα επόμενα τρία χρόνια σε υποχρεωτική τη μεταφορά εξελιγμένων χαρακτηριστικών εξοπλισμού ασφαλείας από τις ακριβές στις στάνταρ εκδόσεις των οχημάτων (επιβατηγά και τα ελαφρά επαγγελματικά) που θα πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά.

Ανάμεσα σε αυτά περιλαμβάνονται κι οι λεγόμενοι «περιοριστές ταχύτητας» που θα χρησιμοποιούν δεδομένα από το GPS ή/και κάμερες αναγνώρισης των σημάτων κυκλοφορίας, για να καθορίζουν την ανώτατη ταχύτητα που επιτρέπεται να κινείται το αυτοκίνητο, ανάλογα µε την οδική σήμανση.

Οι οδηγοί θα έχουν τη δυνατότητα να παρακάμπτουν τους περιοριστές, ωστόσο θα υπάρχουν ηχητικά και προειδοποιητικά σήματα, όπως περίπου συμβαίνει σήμερα µε τις ζώνες ασφαλείας.

Ακόμα, υποχρεωτικά θα γίνουν τα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης και προειδοποίησης απόκλισης από την πορεία που χρησιμοποιούνται ήδη σε φορτηγά και λεωφορεία, αλλά και χαρακτηριστικά που σήμερα παρέχονται ως έξτρα -είτε στάνταρ στις ακριβές εκδόσεις- όπως καταγραφέας πίεσης ελαστικών, συστήματα επείγουσας στάθμευσης, ανιχνευτές οπισθοπορίας, παρακολούθησης υπνηλίας και προσοχής του οδηγού, αναγνώρισης της διάσπασης της προσοχής κ.λπ.

Επίσης οι βασικές εκδόσεις των αυτοκινήτων θα πρέπει να διευκολύνουν την εγκατάσταση µηχανισµών αλκοτέστ, για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος.

*Διαβάσαμε την είδηση στο altsantiri.gr