«Τι θα γίνει αν πέσει κάποιος σε μαύρη τρύπα;», «τι θα γίνει αν πεθάνει ο Ήλιος;»… Για περίπου δύο χρόνια η Θέλγια Γερασοπούλου, η Όλγα Παπαδοπούλου και ο Βασίλης Σπυράκος, άκουγαν από τους μικρούς τους επισκέπτες, στο κέντρο επισκεπτών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών στο Θησείο, αυτές τις ερωτήσεις προσπαθώντας να τους απαντήσουν με απλό τρόπο στις αυθόρμητες απορίες τους.

Οι τρεις απόφοιτοι των τμημάτων της Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και οι δύο απ’ αυτούς με μεταπτυχιακό στην Αστροφυσική, συναντήθηκαν από τα αμφιθέατρα στο Κέντρο Επισκεπτών με κοινό σημείο αναφοράς τους τη μεγάλη τους «αγάπη» για την αστρονομία και την αστροφυσική, αναλαμβάνοντας τις παιδικές δράσεις που γίνονταν στο χώρο και απευθύνονταν σε παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού.

Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα τους να δημιουργήσουν μία σελίδα και ένα κανάλι σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το «Space for Kids» που θα ασχολείται με την αστρονομία και την αστροφυσική και θα εξηγεί στα παιδιά έννοιες γύρω από αυτές τις επιστήμες.

Κίνητρο γι αυτούς αποτέλεσε η περίοδος της καραντίνας καθώς πέρσι αναγκαστικά διέκοψαν τη συνεργασία τους με το κέντρο επισκεπτών.

«Ξαφνικά και απότομα λόγω του κορωνοϊού σταματήσαμε να έχουμε κάποια δράση με τα παιδιά και σκεφτήκαμε ότι αυτή η επικοινωνία της αστρονομίας ειδικά σε μικρές ηλικίες, μιας και στο σχολείο δεν υπάρχουν μαθήματα που να διδάσκουν αστρονομία, μπορούσε να συνεχιστεί με τη δημιουργία οπτικοακουστικού υλικού που θα είναι ελεύθερο προς όλους, εύκολα προσβάσιμο και εμπεριστατωμένο. Έχουμε παρατηρήσει και πολλά φαινόμενα ψευδοεπιστήμης, τα οποία είναι σαν παγίδες που πέφτουν οι μαθητές κυρίως οι πιο νεαρές ηλικίες αλλά και οι μεγαλύτεροι φυσικά, και θέλαμε με κάποιον τρόπο να συνεχίσουμε αυτή την επικοινωνία της επιστήμης», αναφέρει στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η κ. Γερασοπούλου, ενώ η κ. Παπαδοπούλου προσθέτει ότι μέσω αυτών των δράσεων τους προσπαθούν να δώσουν ένα έναυσμα στα παιδιά να συμπαθήσουν την επιστήμη που από μαθητές τους φαίνεται κάπως τρομακτική και απρόσιτη , και να τους εξηγήσουν έννοιες που πάντα τους ενθουσιάζουν και τους τραβάνε το ενδιαφέρον όπως τι είναι οι γαλαξίες, τι είναι τα αστέρια, τι υπάρχει εκεί έξω, ποια είναι η θέση μας στο σύμπαν.

Σύμφωνα με τον κ. Σπυράκο η αστρονομία είναι μία επιστήμη που μπορεί εύκολα να κάνει τα παιδιά να φανταστούν πράγματα, να σκεφτούν, ουσιαστικά, μπορεί να τους κεντρίσει το ενδιαφέρον, μιας και τα παιδιά έχουν πολλή φαντασία.

Ηρωίδα των βίντεο τους, που είναι σε μορφή καρτούν και με αφήγηση που μοιάζει με παραμύθι, είναι η «Έργια η Περιέργεια», που κάθε φορά μελετά και διαφορετικά φυσικά φαινόμενα.

«Το όνομα στην ηρωίδα των βίντεο δόθηκε με αφορμή το γεγονός ότι τα παιδιά είναι περίεργα για τα πάντα και αμφισβητούν και αναρωτιούνται για τα πάντα», αναφέρει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η 25χρονη Όλγα Παπαδοπούλου. Όπως εξηγεί, η Θέλγια Γερασοπούλου, «Η Έργια η Περιέργεια» παρόλο που εμφανίζεται σαν χαρακτήρας στα βίντεο θα μπορούσε κάποιος να πει ότι είναι κι αυτό το μικρόβιο που έχουμε μέσα μας κυρίως όταν είμαστε παιδιά να μάθουμε καινούρια πράγματα και γι αυτό το λόγο και τα βίντεο αποτελούν συνήθως μια περιπέτεια που περνάει «Η Έργια η Περιέργεια» ανάλογα τη θεματολογία, δηλαδή θα πάει ένα ταξίδι στο διάστημα, θα κάνει ένα ταξίδι μέσα σε ένα βιβλίο, θα κάνει ένα ταξίδι στην περιέργεια που έχει στο μυαλό της, στην αναζήτηση διάφορων φαινομένων. Αυτή είναι η ολική ιδέα.

Τα βίντεο έχουν τη μορφή καρτούν ώστε, όπως λένε οι τρεις δημιουργοί τους, να μπορούν τα παιδιά να ταυτιστούν με τους ήρωες, ενώ φροντίζουν το κείμενο που τα συνοδεύει, να διαθέτει ομοιοκαταληξίες, έτσι ώστε «να μένει στα παιδιά αυτό που ακούνε». «Προσπαθούμε αυτός ο τρόπος μετάδοσης της πληροφορίας προς τα παιδιά να μην μοιάζει με τον παραδοσιακό τρόπο διαβάσματος στο σχολείο. Έχουμε και τη σελίδα στο facebook όπου καθημερινά ανεβαίνουν εικόνες με πληροφορίες βασικής αστρονομίας οι οποίες σιγά σιγά συμπληρώνουν το πάζλ των πληροφοριών», λέει η κ. Παπαδοπούλου.

Όπως αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι πιο συχνές ερωτήσεις που κάνουν τα παιδιά γύρω από αυτό το πεδίο σχετίζονται με τις μαύρες τρύπες.

Το οπτικοακουστικό υλικό που διαθέτουν μέσω της σελίδας τους και του καναλιού τους σε facebook και youtube αντίστοιχα, όπως τονίζουν οι τρεις δημιουργοί, δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση προσπάθεια να αντικαταστήσουν γενικά την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά εκπαιδευτικό υλικό με ενημερωτικό χαρακτήρα μιας και σύμφωνα με την κ. Γερασοπούλου, δεν υπήρχε στα ελληνικά, υλικό στο διαδίκτυο που να απευθύνεται σε παιδιά στο κομμάτι της αστρονομίας. Όπως σημειώνει, όσα έφτιαξαν στοχεύουν κυρίως στη δημιουργία ενός ερεθίσματος στα παιδιά έτσι ώστε να βρουν ένα πεδίο στο οποίο ίσως στο μέλλον να ήθελαν να ασχοληθούν πιο επιστημονικά.

«Αυτό που παρατηρήσαμε και μας έδωσε ευχαρίστηση και ικανοποίηση είναι ότι κατά κάποιον τρόπο μπορούμε κι εμείς να βάλουμε ένα λιθαράκι στη διαμόρφωση των χαρακτήρων των παιδιών γιατί μέσα από την αστρονομία μπορούν να κατανοήσουν τη θέση τους στο σύμπαν κι έτσι να είναι λίγο καλύτεροι άνθρωποι με την έννοια να είναι λίγο πιο ταπεινοί και να μπορούν να ασχοληθούν αργότερα με την επιστήμη γιατί αυτό που χρειαζόμαστε είναι πιο πολλούς επιστήμονες και πιο πολλούς ανθρώπους με ορθή σκέψη», προσθέτει η κ. Παπαδοπούλου.

Στόχος των τριών εμπνευστών αυτού του πρότζεκτ είναι το «Space for Kids» να συνεχίσει τις δράσεις τους δημιουργώντας και άλλα βίντεο και εικόνες που θα εισάγει μικρούς αλλά και μεγάλους στον κόσμο της Αστρονομίας και της Επιστήμης λύνοντας τους κάθε είδους απορία.

*Διαβάσαμε την είδηση στο cnn.gr