Σε έναν κόσμο γεμάτο νέες τεχνολογίες, τα ψηφιακά μέσα και τα παραδοσιακά μέσα φαίνεται να βρίσκονται στις δύο ανταγωνιστικές πλευρές του φάσματος. Τα audiobooks και ebooks είναι άμεσα διαθέσιμα στα τηλέφωνα ή τα tablet μας, ενώ τα έντυπα βιβλία απαιτούν ένα «ταξίδι» μέχρι το πλησιέστερο κατάστημα ή τουλάχιστον μια περίοδο αναμονής μέχρι να φτάσουν στην πόρτα μας. Το TikTok, ωστόσο, μοιάζει να μπορεί να τα συμφιλιώσει.
Το #BookTok είναι μια διαδικτυακή κοινότητα αναγνωστών που χάραξε πρόσφατα τη θέση της στο TikTok. Το hashtag έχει δισεκατομμύρια views, με χρήστες από όλο τον κόσμο να μοιράζονται τα αγαπημένα τους βιβλία, τους συγγραφείς αλλά και δικά τους κείμενα.
Στην αρχή, τα πρώτα video αφορούσαν κυρίως εφηβικά βιβλία, αλλά πλέον περιλαμβάνονται όλες οι κατηγορίες. Με όλη αυτήν την νέα τάση, το τρομερό είναι ότι παλαιότερα βιβλία αναβιώνουν, μέχρι που γίνονται best sellers, ακόμα και χρόνια μετά την κυκλοφορία τους.
Ενώ το #BookTok ξεκίνησε ως μια απλή κοινότητα αναγνωστών, ανοίγει το δρόμο για ένα οικονομικό φαινόμενο. Όταν οι BookTokkers μοιράζονται τις προτάσεις τους, ουσιαστικά διευρύνουν την αγορά για αυτά τα βιβλία.
Χαρακτηριστικό είναι το παραδειγμα του «The Song of Achilles» της Madeline Miller, το οποίο έγινε πρόσφατα #1 Best Seller των New York Times-ακριβώς μια δεκαετία από την κυκλοφορία του για πρώτη φορά το 2011, ενώ άλλα πολυ δημοφιλή είναι το “They Both Die at the End” του Adam Silvera και το “It Ends With Us” του Colleen Hoover.
@balloonbreathone of the best gifts I’ve ever received from @carcaryayayee is this book embosser 🤍 ##bookembosser ##bookstamp ##songofachilles ##madelinemiller
Αυτή η αναγέννηση της ανάγνωσης συμβαίνει επίσης σε μια εποχή που τα βιβλία έχουν γίνει ένα είδος “αισθητικής”, με τους πίνακες του Pinterest να είναι γεμάτοι από ειδυλλιακές εικόνες της Gen Z, από κυριακάτικα πικνικ παρέα με ένα βιβλίο. To βιβλίο εμφανίζεται στις εικόνες ως η ύψιστη μορφή αυτοφροντίδας.
Μπορεί αυτή η κίνηση ρομαντικοποίησης της ανάγνωσης να είναι αρκετή για να σώσει την βιομηχανία βιβλίων; Είναι πιθανό. Η Shannon DeVito, διευθύντρια βιβλίων στο Barnes & Noble, ένα από τα μεγαλύτερα αμερικανικά βιβλιοπωλεία, δήλωσε στο Insider ότι «Ο αντίκτυπος ήταν τεράστιος για εμάς όσον αφορά στις πωλήσεις».
Το #BookTok απεικονίζει στην εντέλεια την αμίμητη δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην επιμέλεια εξειδικευμένων κοινοτήτων, όπως αυτή των βιβλιοθηκών. Από την οπτική γωνία του λιανοπωλητή, το #BookTok είναι επίσης αυτήν τη στιγμή, η κορυφή του οργανικού μάρκετινγκ.