Στο σχέδιο νόμου που εγκρίθηκε χθες, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, πρότεινε να τεθεί στο 40% ο στόχος για τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα στο σύνολο της ΕΕ για τα καινούργια αυτοκίνητα έως το 2030, υψηλότερα σε σύγκριση με τον στόχο του 30% που προτείνει η Επιτροπή – έτος αναφοράς 2021, με ενδιάμεσο στόχο 20% έως το 2025. Ο νόμος θέτει επίσης παρόμοιους στόχους για νέα φορτηγά.
Οι κατασκευαστές, των οποίων ο μέσος όρος εκπομπών CO2 υπερβαίνει αυτούς τους στόχους, θα καταβάλουν πρόστιμο στον προϋπολογισμό της ΕΕ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για τη βελτίωση των ικανοτήτων των εργαζομένων που επηρεάζονται από τις αλλαγές στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Επίσης, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να εξασφαλίσουν ότι τα οχήματα με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές («ZLEVs») – (ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή οχήματα που εκπέμπουν λιγότερο από 50 γρ./χλμ CO2) έχουν μερίδιο αγοράς 35% από πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων και φορτηγών έως το 2030 και 20% έως το 2025.
Το Κοινοβούλιο καλεί την Επιτροπή της ΕΕ να υποβάλει εντός δύο ετών σχέδια για δοκιμή εκπομπών CO2 σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης χρησιμοποιώντας μια φορητή συσκευή. Μέχρι τότε, οι εκπομπές CO2 πρέπει να μετρούνται με βάση δεδομένα που προέρχονται από τους μετρητές κατανάλωσης καυσίμων των αυτοκινήτων. Η δοκιμή εκπομπών σε συνθήκες πραγματικής οδήγησης πρέπει να τεθεί σε λειτουργία από το 2023, τονίζει το ΕΚ.
Μέχρι το τέλος του 2019, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει νομοθεσία προκειμένου οι καταναλωτές να έχουν ακριβείς πληροφορίες που θα μπορούν να συγκρίνουν την κατανάλωση καυσίμων, το CO2 και τις εκπομπές ρύπων από νέα αυτοκίνητα. Από το 2025, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αναφέρουν τον κύκλο ζωής των εκπομπών CO2 των νέων αυτοκινήτων που διατίθενται στην αγορά, χρησιμοποιώντας μια κοινή μεθοδολογία.
Η πρόταση δεν περιορίζεται μόνο στη μείωση των βλαβερών εκπομπών και την προστασία του περιβάλλοντος. Πρόκειται για νομοθεσία που δίνει τα κατάλληλα κίνητρα στους κατασκευαστές, ενθαρρύνει τις επενδύσεις σε υποδομές και προστατεύει τους εργαζόμενους σε αυτή τη μεταβατική φάση.
Η έκθεση εγκρίθηκε με 389 ψήφους υπέρ, 239 κατά και 41 αποχές. Οι υπουργοί της ΕΕ στο Συμβούλιο θα υιοθετήσουν την κοινή τους θέση στις 9 Οκτωβρίου. Οι διαπραγματεύσεις με τους ευρωβουλευτές για συμφωνία σε πρώτη ανάγνωση θα ξεκινήσουν μέσα στον Οκτώβριο.
*Διαβάσαμε την είδηση στο sport24.gr