Οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί της αλβανικής πρωτεύουσας προχωρούν στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά υποστηρίζουν πως πρέπει να υποβοηθηθούν περαιτέρω από τον Δήμο.
Σε μια από τις πόλεις πρωτοπόρους στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης επιδιώκει να αναδειχθεί η πρωτεύουσα της Αλβανίας, τα Τίρανα, τα οποία έχουν ήδη κάνει τα πρώτα μεγάλα βήματα για την προώθηση των «πράσινων» μεταφορών.
Σημαντική πρόοδο προς αυτή την κατεύθυνση έχει επιτύχει ο κλάδος των οδηγών ταξί, ο οποίος έχει δείξει πρόθυμος να δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στην ηλεκτρική κινητικότητα, με πολλούς από τους οδηγούς να έχουν ήδη αποκτήσει σχετικής τεχνολογίας μοντέλα.
Τα Τίρανα έχουν εφαρμόσει μια δέσμη κινήτρων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης (βλ. μηδενικά τέλη ταξινόμησης και μείωση του ΦΠΑ στα ηλεκτρικά), αλλά και μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες για την ανανέωση του στόλου με φιλικότερα προς το περιβάλλον οχήματα.
Ειδικότερα, για την έκδοση της πρώτης άδειας ταξί για φυσικά πρόσωπα, το όχημα πρέπει να έχει κατασκευαστεί το αργότερο δύο χρόνια από το έτος που γίνεται η αίτηση της αδειοδότησης. Ενώ για την αδειοδότηση για ταξί εταιρείας, το όχημα πρέπει να είναι ολοκαίνουριο. Παράλληλα, όλα τα αυτοκίνητα πρέπει να πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6, είτε να είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις του προέδρου της Ένωσης Επαγγελματιών Ταξί της Αλβανίας, Bilbil Cara, ανάμεσα στα συνολικά 1.500 κυκλοφορούντα ταξί στην αλβανική πρωτεύουσα, υπάρχουν και 200 ηλεκτρικά, τα οποία συνδράμουν στην προσπάθεια για μείωση των εκπομπών ρύπων εντός της πόλης.
Η ανταπόκριση, ωστόσο, των επαγγελματιών του κλάδου στο κάλεσμα της δημοτικής αρχής για εξηλεκτρισμό των στόλων τους, δεν έχει συνοδευτεί από την ανάλογη επιβράβευση, δεδομένου ότι το δίκτυο φόρτισης είναι ακόμα στα σπάργανα και το κόστος φόρτισης χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα υψηλό.
Ειδικότερα, εντός της πόλης υπάρχουν πέντε σημεία φόρτισης. Αλλά παρόλο που αυτή καθαυτή η φόρτιση παρέχεται δωρεάν, οι επαγγελματίες καλούνται να πληρώσουν για τη θέση στάθμευσης μπροστά από τον φορτιστή.
Προσωρινή λύση στο πρόβλημα θα μπορούσε να αποτελέσει η εγκατάσταση φορτιστή στις κατ’ οικίες των επαγγελματιών του κλάδου. Οι τελευταίοι, όμως, επισημαίνουν ότι δεν μπορούν να αντέξουν το οικονομικό βάρος, δεδομένου ότι το κόστος τοποθέτησης ανέρχεται περί τα 3.000 ευρώ.
Σε καλύτερη μοίρα βρίσκονται οι εταιρείες ταξί, που κατέχουν στο στόλο τους το 80% επί του συνόλου των κυκλοφορούντων ηλεκτρικών στα Τίρανα. Αυτές έχουν εγκαταστήσει τουλάχιστον 15 σημεία φόρτισης – πολλά από τα οποία προσφέρουν ταχεία φόρτιση – αλλά η χρήση τους επιτρέπεται αποκλειστικά από τα οχήματα του στόλου τους.
Πονοκέφαλο για τους οδηγούς ταξί των Τιράνων προκαλεί και το ακόμα πιο υποανάπτυκτο δίκτυο φορτιστών εκτός της πρωτεύουσας. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν καταφέρουν να φορτίσουν τα όχημά τους στα Τίρανα, αποδεικνύεται αδύνατο να εξέλθουν από την πόλη για κάποιο δρομολόγιο, μιας και στην υπόλοιπη χώρα, οι φορτιστές… αγνοούνται.
Σημειώνεται ότι παρά τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν, η δημοτική αρχή των Τιράνων επιθυμεί να εξηλεκτρίσει το σύνολο των συγκοινωνιών της πόλης, με τον Δήμαρχο, Erion Veliaj, να έχει θέσει ως στόχο όλα τα αστικά λεωφορεία να είναι ηλεκτρικά, έως και το 2030. Τέλος, ο Veliaj έχει αναφέρει ότι ολόκληρος ο στόλος της δημοτικής αστυνομίας απαρτίζεται αποκλειστικά από ηλεκτρικά περιπολικά, συνδράμοντας στην προσπάθεια ανάδειξης των Τιράνων σε μια από τις ηγέτιδες πόλεις στην ηλεκτροκίνηση.