Γράφει η Ισμήνη Βυθούλκα

Το Δημόσιο Πειραματικό σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών είναι ένα από τα ελάχιστα σχολεία της Ελλάδας, που όπως μας πληροφορεί η εκπαιδευτικός Ρένα Θεοδοσίου, έχουν εντάξει στη σχολική διαδικασία νέες τεχνολογίες κι εφαρμόζουν καινοτόμα προγράμματα, διευρύνοντας τους μαθησιακούς ορίζοντες και τις δεξιότητες των παιδιών.

Όλες οι τάξεις του σχολείου είναι εξοπλισμένες με ηλεκτρονικό προτζέκτορα συνδεδεμένο στο διαδίκτυο, μέσω του οποίου ο εκπαιδευτικός μπορεί να προβάλει στον πίνακα οτιδήποτε αφορά το μάθημα που διδάσκει. Για παράδειγμα, μπορεί να προβάλει τις σελίδες του σχολικού βιβλίου και να σημειώνει πάνω σ’ αυτές ώστε οι μαθητές να έχουν πλήρη εικόνα για το τι και που χρειάζεται να σημειώσουν.

Από την Τετάρτη δημοτικού και πάνω στην εκπαιδευτική διαδικασία εισάγεται η χρήση του tablet, μέσω του οποίου οι μαθητές μπορούν να κάνουν σχεδόν τα πάντα γύρω από το διδασκόμενο μάθημα. Τα ηλεκτρονικά μέσα που χρησιμοποιούνται είναι όλα συνδεδεμένα με τον δάσκαλο που ελέγχει ανά πάσα στιγμή τις κινήσεις των μαθητών μέσα σ’ αυτά, στέλνει και λαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό μέσω συγκεκριμένου προγράμματος, ενώ το κύκλωμα είναι κλειστό και προστατευμένο για κάθε τάξη ξεχωριστά.

Στα tablet υπάρχουν όλα τα σχολικά βιβλία για τη διεξαγωγή των μαθημάτων κι οι μαθητές μπορούν να γράψουν όποια εργασία τους αναθέτεται εκεί, γεγονός που τους επιτρέπει να μη χρησιμοποιούν τα κλασσικά βιβλία ή τετράδια εάν δε θέλουν. Επίσης έχουν τη δυνατότητα να γράφουν εκεί τα τεστ και τα διαγωνίσματα, να τα υποβάλλουν ηλεκτρονικά στον εκπαιδευτικό και να ενημερώνονται άμεσα για τα αποτελέσματά τους, ανάλογα πάντα με τη μορφή της γραπτής εξέτασης.

Επιπροσθέτως οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν ειδικά προγράμματα για την εξέταση των μαθητών με τη μορφή παιχνιδιού, με κίνητρο την επίτευξη υψηλών βαθμολογικών σκορ, όπως θα συνέβαινε αν έπαιζαν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι γνώσεων. Μέσα από τις παραπάνω μεθόδους, παρατηρείται από τους εκπαιδευτικούς το αμείωτο ενδιαφέρον των μαθητών κατά την ώρα των μαθημάτων κι η άνεση στην κατάκτηση της διαχείρησης νέων τεχνολογιών.

Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι τα παιδιά θεωρούν πως το σχολείο τους συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος καθώς έχει ελαχιστοποιηθεί η χρήση του χαρτιού, δείγμα της οικολογικής συνείδησης που έχουν καλλιεργήσει.

Ένα θεμελιώδες κομμάτι του συγκεκριμένου σχολικού συστήματος είναι τα καινοτόμα προγράμματα που πρέπει απαραίτητα να εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί. Στο σημείο αυτό θα πρέπει ν’ αναφέρουμε πως οι δάσκαλοι κι οι καθηγητές που εργάζονται εκεί κατέχουν μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους σπουδών, ώστε να είναι σε θέση να υλοποιούν τις δράσεις που απαιτούνται.

Τα προγράμματα που προαναφέραμε προσφέρουν πλούσιες δεξιότητες στους μαθητές μέσα από ευχάριστους και διασκεδαστικούς διαύλους. Ενδεικτικά κάποια από αυτά είναι τα προγράμματα ρομποτικής με συμμετοχή σε διαγωνισμούς, τα προγράμματα φωτογραφίας,  οι θεατρικές παραστάσεις που τις ανεβάζουν σε κανονικά θέατρα και πολλά άλλα.    

Τα παιδιά μπορούν να μπουν στο συγκεκριμένο σχολείο ύστερα από κλήρωση και να συνεχίσουν με την ίδια μορφή φοίτησης στο γυμνάσιο και το λύκειο, που επίσης λειτουργούν στη σχολική μονάδα.

Η δομή του Πειραματικού σχολείου του Πανεπιστημίου Αθηνών αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του είδους των σχολείων που στο μέλλον θα πληθύνουν, προετοιμάζοντας τα παιδιά για έναν κόσμο που συνεχώς εξελίσσεται.